trapeni II
trápeni II.
Dnes navážu čteni Joba z minule. Job je člověk který miloval Boha, a dělal vše správně. Ale potkalo ho velké neštěstí. A on se s tím snaží srovnat...
V kapitole 28 Job popisuje, jak lide usilovně kopou v zemi, a hledají vzácné kovy, safíry a všelijaké poklady.
A v skutku je to tak, kdo hledá poklady tak je nalézá a ty poklady ho udělají bohatým.
Ale Job si uvědomuje, že je ještě něco daleko vzácnějšího než vzácné kovy, diamanty a všelijaké cennosti v zemi ukryté.
Uvědomuje si že poklady se s úsilím a snahou dají najít. Ví se že někde v té zemi jsou, a kdo hledá a ví kde je hledat, tak nalézá. Ale co je vzácnější než poklady a vzácné kovy?
Opět chvíli napětí.. . . .
A je to moudrost. Moudrost Joba vystřelila výš než jakýkoliv poklad. Moudrost mu umožnila dobře spravovat svůj
majetek, moudrost mu zajistila úspěch ve společnosti.
Moudrost je něco co je vzácnější než zlato a drahé kameny.
Job barvitě popisuje, jak za všechny peníze světa se moudrost nedá koupit, a
--------------------------------------------------------
28:22-23 "Říše zkázy a smrt říkají: ‚Pouze jsme zaslechly pověst o ní.‘
Jenom Bůh rozumí její cestě, on zná také její místo"
28:27-28 hned tehdy ji viděl a vyprávěl o ní, učinil ji nepohnutelnou a také ji prozkoumal
a řekl člověku: ‚Hle, bát se Panovníka, to je moudrost, vystříhat se zlého, toť rozumnost.‘
--------------------------------------------------------
Pak Job si vzpomíná na své staré dobré časy, kdy mu moudrost umožňovala byt váženým a uznávaným.
--------------------------------------------------------
29:14 "Oblékal jsem spravedlnost, to byl můj oděv; jak říza a turban bylo mi právo."
29:18 Říkal jsem: ‚Zahynu se svým hnízdem a rozmnožím své dny jako Fénix.
--------------------------------------------------------
Zde mi přišlo zajímavé si uvědomit co Job říká, touži byt jako Fénix. Ale chtě nechtě součásti života Fénixe je smrt, popel, a opět nové narození.
Pro mě je to ponaučeni: Dávat pozor co o sobě často říkám. Nějaká duchovní bytost to může vzít vážné, a provést to, a ještě říci: Vždyť to o sobě říkal."
29:25 Když jsem volil cestu k nim, seděl jsem v čele, bydlel jsem jako král mezi houfy, jako ten , kdo těší truchlivé.
Z toho chápu, že Job měl poklad, poklad který je větší než zlato, a větší než drahokamy, a ten poklad byla jeho moudrost. Těšil se z ni každý den, a štědře rozdával všem okolo.
V třicáté kapitole popisuje jak se ale situace změnila.
Kde kdo si na Joba dovoluje, ty největší ničemnici a bídáci si z něj utahuji a připadají si, že jsou na tom lépe než Job.
V kapitole 30 Job popisuje svou bezúhonnost a spravedlivost.
--------------------------------------------------------
„Uzavřel jsem smlouvu se svýma očima, jak bych se tedy směl ohlížet za pannou?
Jestliže jsem licoměrně jednal a moje noha spěchala za lstí,
ať mě Bůh zváží na vážkách spravedlnosti a pozná mou bezúhonnost.
Jestliže se můj krok odchýlil z cesty a mé srdce si šlo za mýma očima nebo poskvrna ulpěla na mých dlaních,
ať jiný sní, co zaseju, a moji potomci ať jsou vykořeněni.
Jestliže se mé srdce dalo zlákat cizí ženou a já jsem strojil nástrahy u dveří svého druha,
ať moje žena jinému mele a jiní ať se sklánějí nad ní.
Byla by to přece mrzkost, nepravost hodná odsouzení,
byl by to oheň, jenž zžírá v říši zkázy, který do kořenů zničí všechnu mou úrodu.
--------------------------------------------------------
Zde je zajímavé jak je Job sebevědomý, a vyhlašuje, že si přeje aby se mu děli všelijaké špatné věci, když nebude jednat dobře.
Ale nejen že ví, že že by se neměl otáčet za cizí ženou, ale on to dodržuje, a chápe že je to něco co má silně zničující důsledek.
Libí se mi jak jak je odhodlaný a nekompromisní vůči špatnému jednání.
Ale říkat, věty typu: "Pokud udělám tuto špatnou věc, tak chci aby se mi toto špatné přihodilo"
Se mi nelibí. Křesťané se zodpovídají Ježíši a Bohu. A někde v bibli je napsáno: Nesuďte cizího služebníka. A tak nějak mam za to, že není na nás si vymýšlet vlastni tresty za naše selhání, ale ať Ježíš nás soudí. A ať ten soud je takový jako v Jan 8:7.
Chtěl jsem poukázat, že je lepší předem nevymýšlet všelijaké tresty pro sebe či kohokoliv druhého pokud já nebo někdo jiný selže. A pak ty tresty slepě vymáhat. Nikdo nikdy neví do jaké situace se člověk může dostat, a těžko posoudit zda ten trest je vhodný.
32:1 Tu přestali oni tři muži Jóbovi odpovídat, protože byl ve vlastních očích spravedlivý.
Jedna věc mi došla až o víkendu: Job a jeho tři moudři kamarádi, zažívali svou vlastni krizi.
Vlastně jsem před lety měl podobnou krizi. Jedna z věci co v životě fakt velmi chci je zdravé a dobré manželství. (A kdo řekne že ne, buď už ho má, nebo je lhář).
A abych toho dosáhl, tak jsem se snažil nasbírat co nejvíce moudrosti, a všelijakých pouček jak co dělat a jak co nedělat, a zkratka, až to přijde, aby mě fakt nic nezaskočilo.
A co se nestalo. Můj nejlepší kamarád se nebyl schopen dohodnout se svou vlastni manželkou, a přes veškerou mou snahu a všechny mé rady, a všechno mé modleni a úsilí. Oni se rozvedli. A začali na sebe házet špínu a nenávist po hektolitrech.
Víte, sbíráte moudrost po dobu dvaceti let, a vašim hlavním cílem je byt schopen opravit rozbity vztah a vytvořit vztah zdravý a kvetoucí. A nejste schopni dat do kupy vztah ani člověku, který je váš nejbližší kamarád.
Možná se to dá představit, jako že by jste cely život cvičili na olympiádu, nebo jste chtěli fakt dobře odjet nějaký důležitý závod. Ale nabouráte v první zatáčce. A nebo zakopnete ani ne 2 metry od startu.
Jedete domu, a vidíte že těch 20 let sbíraní moudrosti nedokázalo změnit život jednoho jediného člověka a to mého nejlepšího kamaráda.
Co jsem tím chtěl říci. Ty tři Jobovi kamarádi, sedí tiše, a nejspíše prožívají neskutečnou bolest z toho, že jejich moudrost jejich veliká a přeslavná perla má kaz. A tím kazem je Jobovo utrpení se kterým nic nesvedou.
--------------------------------------------------------
32:5 Elíhú však viděl, že v ústech oněch tří mužů není vhodná odpověď, proto vzplanul hněvem.
22:15-21
Jsou zděšeni, už neodpovídají, slova jim už došla.
Čekám, ale oni nepromluví, stojí tu a neodpovídají.
Přispěji tedy já svým dílem, rovněž já chci sdělit, co vím.
Jsem naplněn slovy, těsno je duchu v mém nitru.
Hle, mé nitro je jako víno, které nemá průduch, jako nové měchy, jež pukají.
Musím mluvit, aby se mi ulevilo; otevřu rty a odpovím.
Nebudu nikomu stranit, nechci nikomu lichotit;
nevím, co je lichocení, to by mě můj Učinitel brzy smetl.
--------------------------------------------------------
Tady se na scénu objevuje Elíhu, a je svým způsobem řešením Jobova trápeni.
Vidim, že to co má na srdci, plyne z jeho nitra, a vře to v něm. Nevím jak je to možné,
ale mam dojem že Všemohoucí, nějak v jeho nitru pracuje a on se nemůže udržet a mluví co mu Bůh klade na srdce.
A na rozdíl od ostatních kamarádu Elíhú nepoložil svou moudrost, na zlatý podnos a neklání se ji.
Proč když čtete výpovědi Jobových kamarádu mate pocit že ho osočuji? Proto že Jobovi kamarádi mají pocit, že Job osočuje je! Bůh jim na Jobovi rozbíjí jejích vlastní představu o všespasitelných schopnostech jejich moudrosti….
Tohle je úžasný úsek
----------------------
33:1-7
Ty, Jóbe, slyš dobře mou řeč, všem mým slovům dopřej sluchu.
Pohleď, otevírám ústa, pod mým patrem promlouvá můj jazyk.
Má řeč tryská z upřímného srdce, mé rty mluví o poznání vytříbeném.
Boží duch mě učinil, dech Všemocného mě oživil.
Můžeš-li, odpovídej, předlož mi svou při , postav se!
Hle, já budu tvými ústy před Bohem, i já jsem jen kus hlíny.
Hle, nemusí tě přepadat strach ze mne, ani moje naléhání tebe tížit.
-----------------------
Elihu se Osobně ujímá Jobové pře, a Stavi se jako Jobův zástupce a obhájce před Hospodinem.
Říká: Předlož mi svou při, já budu tvými ústy před Bohem.
Ale přesto, o sobě prohlašuje že je stejný kus hlíny jako Job.
Teď mě zkuste pochopit, Elihu, nebyl o nic moudřejší, nebyl o nic váženější ani vznešenější než Job, dokonce
v počtu těch čtyř kamarádu byl nejméně váženy.
A on, se rozhoduje Hájit, před Bohem toho, kdo viditelně zaživa zavrženi tím nejtvrdším způsobem.
Jako že chtěli by jste se stavit se na stranu toho, koho Bůh evidentně neskutečně trápí, a chtěli by jste za něj bojovat?
Halo?
Elihu je šílenec. (A nebo ví něco, co neví nikdo jiný)
---------------------------------
Hle, odpovídám ti: Zde nejsi v právu, neboť Bůh je větší než člověk.
Proč s ním vedeš spor? Že svými slovy neodpovídá?
"Bůh přece promluví jednou i podruhé, a člověk to nepostřehne."
Ve snu, ve vidění nočním, když na lidi padá mrákota, v dřímotě na lůžku,
tehdy otvírá lidem ucho a zpečeťuje varování, jež jim dal ,
aby člověka odvedl od toho, co páchá, aby muže chránil před vypínavostí,
aby jeho duši ušetřil před jámou a jeho život aby nezašel hubící střelou.
----------------------------------
Zde Elihu nehledá chybu Jobovu, ale vysvětluje Boží jemnost.
Bůh odpovídá, ale jinak než by člověk očekával, a Božím cílem je
ho ušetřit před jámou. A ušetřit ho před smrti.
Mam dojem, že Elíhú se naučil rozpoznávat boha ve svém životě. Naučil se rozpoznat
kdy k němu mluví Bůh a jaký je, a kdy k němu mluví něco jiného.
Když rozpoznám Boha, tak mi to pomůže vyhnout se předčasné smrti.
Zajímavé je že zde zmiňuje vypínavost.
(Což laicky chápu, že se někdo děla důležitějším než ve skutečnosti je.)
---------------------------------------
Bolestmi je kárán na svém loži, stálým svárem v kostech,
takže jeho život si oškliví pokrm a jeho duše vytoužené jídlo.
Jeho tělo se očividně ztrácí, vystupují kosti, které nebývalo vidět.
Jeho duše se blíží jámě a jeho život jisté smrti.
Bude-li s ním anděl, tlumočník, jeden z tisíců, a poví-li, že je to přímý člověk,
tehdy Bůh se nad ním smiluje a řekne: ‚Vykup ho, ať do jámy nesestoupí; mám za něho výkupné.‘
----------------------------------------------
V tomto úseku vidím prorockou moudrost.
Někdo kdo spěje k smrti, a není tam žádná naděje. Ale je tu JEDEN. Je tu jeden z mnoha tisíců. Jehož jméno ještě nikdo neví a ještě dlouho vědět nebude.
A ten se postaví za toho člověka, a bude ho obhajovat, tu se nad nim Bůh slituje a vykoupí toho člověka.
Zni to trošku jako Velikonoce. A ano spojler. Myslím že ten jeden, ten Anděl, který stoji před Bohem, a obhajuje přímé, kteří směřuji do propasti smrti a mění a dává jim nový život se jmenuje Ježíš. (Surprise!!!).
Elíhú evidentně strávil s Bohem dostatek času, a doslechl se od Něho o tom Andělu, o tom Ježíši, který
obhajuje umírajícího, a úspěšné člověka vytahuje z chřtánu smrti, a mění jeho úděl.
A za mě, to je přesně to zjeveni, které Elíhú, tomu kusu hlíny, dalo dostatek smělosti aby se postavil
před Joba a řekl: "Budu tě před Bohem obhajovat."
Počítal s existenci přímluvce v nebesích, který který bude na jeho straně a bude ho hájit.
--------------------------------------------
Jeho tělo bude svěžejší než v mládí, vrátí se do dnů dospívání.
Bude-li prosit Boha a on v něm najde zalíbení, ukáže mu svou tvář za hlaholu polnic a člověku vrátí jeho spravedlnost.
Bude zpívat před lidmi a řekne: ‚Hřešil jsem a převracel, co bylo přímé, ale nebylo mi odplaceno stejným.‘
Bůh vykoupil jeho duši, aby neodešla do jámy, jeho život smí hledět na světlo.
To vše učiní Bůh pro muže dvakrát i třikrát,
aby odvrátil jeho duši od jámy a přivedl ke světlu, do světla živých.
---------------------------------------------
Asi by vám mohlo vrtat co znamená "vykoupit". Jak vykoupit?
Teď si ustoupím trošku od tradičního výkladu křesťanství. A řeknu něco intuitivního ale asi ne široce rozšířeného.
Víte, Ďábel je autorem nenávisti, on je autorem lhaní, pomsty, krádeže, smilstva, a spousta jiných věci.
A Ďábel, své služby neposkytuje zdarma. Pokaždé když zalžeme, něco ukradneme, budeme si brát věci co nám nepatři.
Tak všechno tohle "potěšeni", nás něco stoji. A Ďábel si to vše pečlivě zapisuje, a bude chtít za své služby zaplatit. A on je takový staromódní, a nejraději lidi bere do otroctví. A taky je sadista. Tak že jeho radosti je týrat lidi. (Jak za života tak po smrti).
Tak že technicky vzato, dlužíme Ďáblovi za všechny služby, které nám poskytl a které nám nějak přinesli rozkoš a potěšeni.
P.s. ještě je Ďábel dobrý obchodník, a neskutečně vlezlý prodejce.
No, a Ježíš, je syn boží, který má výkupné, které dokáže zaplatit cenu kterou si Ďábel vyžaduje.
Výkupné které člověka odvrátí od smrti. A odvrátí ho od toho, aby se stal Ďáblovým majetkem.
A nejen to, Ježíš má způsoby jak se naučit zavřít před tímto potulným prodejcem dveře. A ochránit nás před jeho službami.
No, a abych to nějak dále nerozváděl, tak Elíhú, tohle tušil. Elíhú věděl že existuje vykoupeni, že existuje odpuštěni, že existuje přímluvce a že Bůh ho touží zjevit všem lidem.
Milost, která není založena na skutcích, na spravedlnosti, ani na moudrosti.
Dneska tím skončím takto.
Jestli vás zprava o Ježíši zaujala a chtěli by jste vědět více, tak pokud vím tak tato stránka má dobré odpovědi:
https://www.gotquestions.org/Cesky/